تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024

آخرین‌خبرها

مسمومیت‌ دانش‌آموزان، ادامه سرکوب اعتراضات است‌ [!] طومار اغتشاشات در استان آذربایجان غربی درهم پیچیده شد اتفاقات اخیر جنگ همه بعدی برای تجزیه طلبی بود راهپیمایی عظیم و باشکوه یوم‌الله ۱۳ آبان در کلانشهر ارومیه برگزار شد کتاب مجموعه اشعار شاعران آیینی آذربایجان‌غربی رونمایی شد طرح بلندمرتبه‌سازی از سوی مهندسان مشاور شارمند در قالب طرح تفضیلی ارومیه در حال مطالعه است ۲۸ قبضه سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز در نقده کشف و ضبط شد  نهضت آسفالت‌ریزی معابر شهری ارومیه از امروز آغاز شد مسوولان به مطالبات جوانان توجه و مشکلات‌شان را حل کنند گردش مالی برخی داروخانه های دولتی ۳۰۰ برابر بیشتر از خصوصی است باند سازمان یافته قاچاق سلاح ومهمات در شمالغرب کشور منهدم شد ۴۱ کیلوگرم ماده مخدر شیشه در خوی کشف شد طرح باشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در کشور شروع شده است ۲باب مدرسه در بخش انزل ارومیه به بهره برداری رسید انگیزه بسیاری از دستگیرشدگان در حوادث اخیر اقتصادی و بیکاری بود

3

کشت بیش از ۵۲۰ هکتار کاملینا در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 2456
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
<strong>کشت بیش از ۵۲۰ هکتار کاملینا در آذربایجان غربی</strong>
ارومیه_ آذربایجان فردا -مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تاکنون بیش از ۵۲۰ هکتار کاملینا دراراضی زراعی استان کشت شده است.

به گزارش خبرگزاری آذربایجان فردا ،علی عیدی ۱۹ آذرماه روز شنبه در جلسه برنامه ریزی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با بیان این مطلب اظهار کرد: کشت ابلاغی کاملینا از محل اجرای طرح جهش تولید ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که به دلیل اینکه این محصول برای سال اول در اجرای طرح برای کشاورزان استان معرفی شده است، از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور آشنایی و ترغیب کشاورزان مقدار ۲ تن بذر کاملینا رقم سهیل خریداری و در بین متقاضیان در شهرستانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه توزیع شده است.  

عیدی تصریح کرد: محصول کاملینا به دلیل عدم حساسیت به تنش دمایی، خشکی و شوری می تواند جایگزین مناسبی در برنامه تناوب دیم استان باشد.  

وی اضافه کرد: میانگین عملکرد محصول ۴۰۰کیلو گرم در شرایط دیم و در شرایط آبی ۲۲۰۰ کیلوگرم است که با توجه به قیمت خرید تضمینی ۲۶۰ هزار ریالی این محصول به ازای هر کیلوگرم و به دلیل عدم حساسیت به تنش و سرما مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.  

عیدی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه بذور این محصول ریز است ولی اگر در رطوبت مناسب برداشت شود نیاز به کمباین مخصوص و هد برداشت ندارد و تنها در صورتی که درصد رطوبت بسیار کم باشد نیاز به دستگاه هد برداشت خواهد بود.  

وی همچنین به کشت انتظاری ۷۳.۹ هکتار دانه روغنی گلرنگ تاکنون در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت : مقدار ۳ تن بذر گلرنگ از محل اعتبارات دریاچه ارومیه خریداری شده که  تاکنون ۷۳.۹ هکتار کشت شده و امیدواریم با افزایش آشنایی کشاورزان در خصوص اهمیت کشت این محصول در اسفندماه نیز کشت خواهد شد.  

این مسئول ادامه داد: تاکنون ۱۲۰۰ هکتار علوفه کم آب بر شامل یونجه، اسپرس و … در اراضی کشاورزی استان کشت شده است و ۹۹ تن بذر نخود علوفه ای، ماشک و خلر نیز تامین شده است که به قیمت یارانه ای در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.  

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: طرح جهش تولید در دیم زارها در سطح ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اجرا می شود که تا کنون در حدود ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه محصولات دیم رفته است.  

محمود مظلومی، جانشین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها نقش زراعت دیم در امنیت غذایی را برجسته‌ کرده است، ‌ گفت: پیش از اجرای این طرح تاثیر زراعت دیم تا حدودی فراموش شده بود و با توجه به اهمیت تولید گندم و علوفه باید به دیم‌زارها بیش از پیش توجه شود.  

وی خواستار اطلاع رسانی و آگاه رسانی کشاورزان از برنامه های ترویجی و اهمیت اجرای این طرح از طریق سامانه ۱۵۵۹ و سامانه پیامکی به کشاورزان شد.  

لینک کوتاه : https://azarbaijanfarda.ir/?p=2456

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • هیچ محدودیتی در بیان دیدگاه به زبانی غیر از زبان فارسی وجود ندارد | تورکجه ده بیزه فیکرلرینیزی بیلدیره بیلرسینیز
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه سایت منتشر خواهد شد. | گوندریلن فیکیرلر تایید اولونورسا یاییلیر
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد. | تهمت یادا توهین اولان یازیلار و فیکیرلر یایینلانمیر