تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024

آخرین‌خبرها

مسمومیت‌ دانش‌آموزان، ادامه سرکوب اعتراضات است‌ [!] طومار اغتشاشات در استان آذربایجان غربی درهم پیچیده شد اتفاقات اخیر جنگ همه بعدی برای تجزیه طلبی بود راهپیمایی عظیم و باشکوه یوم‌الله ۱۳ آبان در کلانشهر ارومیه برگزار شد کتاب مجموعه اشعار شاعران آیینی آذربایجان‌غربی رونمایی شد طرح بلندمرتبه‌سازی از سوی مهندسان مشاور شارمند در قالب طرح تفضیلی ارومیه در حال مطالعه است ۲۸ قبضه سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز در نقده کشف و ضبط شد  نهضت آسفالت‌ریزی معابر شهری ارومیه از امروز آغاز شد مسوولان به مطالبات جوانان توجه و مشکلات‌شان را حل کنند گردش مالی برخی داروخانه های دولتی ۳۰۰ برابر بیشتر از خصوصی است باند سازمان یافته قاچاق سلاح ومهمات در شمالغرب کشور منهدم شد ۴۱ کیلوگرم ماده مخدر شیشه در خوی کشف شد طرح باشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در کشور شروع شده است ۲باب مدرسه در بخش انزل ارومیه به بهره برداری رسید انگیزه بسیاری از دستگیرشدگان در حوادث اخیر اقتصادی و بیکاری بود

2

صنعت اکوتوریسم ثروت پنهان آذربایجان غربی

  • کد خبر : 1878
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
صنعت اکوتوریسم ثروت پنهان آذربایجان غربی
ارومیه -آذربایجان فردا- اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی ثروت و ظرفیت مغفول و پنهان آذربایجان غربی است، این صنعت درآمدزا هنوز جایگاه خود را در این استان پیدا نکرده و همچنان در غربت بسر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری آذربایجان فردا به نقل ازایرنا، دیرگاهی است این صنعت دیرپا و درآمدزا اجازه نیافته خود را به جایگاه واقعیش برساند، نگاه به این ظرفیت پنهان، مثبت نبوده و آن را به جای رساندن به سمت توسعه به سمت فراموشی سوق داده است.

آذربایجان غربی گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی از آبشار و جنگل گرفته تا کوه و چشمه و تالاب است، جاذبه‌های طبیعی این دیار بی شمار و ‌در عین حال غنی و سرشار از ثروت است.

صنعت اکوتوریسم آذربایجان غربی می‌تواند در رونق و شکوفایی گردشگری استان نقش بی نظیری ایفا کند، طبیعت گردها و توریست‌ها را به سوی خود فرا خواند و علاوه بر معرفی زیبایی‌های طبیعی این دیار، توریست‌ها را به سفیران فرهنگ و ‌سنن این سرزمین تبدیل کند.

می‌توان گفت صنعت اکوتوریسم یا طبیعت گردی این دیار فرهنگ، آداب و رسوم و زندگی اقوام مختلف این استان را هم می‌تواند برای جهانیان به تصویر بکشد و هرساله جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان را میزبان هزاران اکوتوریست کرده و ‌درآمد هنگفتی نصیب استان کند.

جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان غربی گسترده، بی نظیر و ‌از جذابیت خاصی برخوردار است و ‌برخی از آنها خاصیت درمانی داشته و نقش موثری در درمان بعضی بیماری‌ها دارند.
به جرات می‌توان گفت آذربایجان غربی در زمینه دارا بودن جاذبه‌های طبیعی گوی سبقت را از استان‌های دیگر ربوده و جایگاه ویژه‌ای را برای خود کسب کرده است.

چنانکه کارشناس اکوتوریسم و ‌مسوول توسعه گردشگری روستایی و ‌عشایری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: آذربایجان غربی علاوه بر هم مرزی با سه کشور به لحاظ جاذبه‌های طبیعی سرآمد استان‌های کشور است.

«ودود فخاری» ادامه می‌دهد: اگر استان‌های دیگر تنها برخی از جاذبه‌های طبیعی را داشته باشند آذربایجان غربی تمامی اینها را که در کشور هست یکجا در خود جای داده چنانکه در این استان چشمه، دشت، دریاچه، جنگل و حتی بیابان هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی به لحاظ جاذبه‌های طبیعی استانی قوی است ادامه می‌دهد: اما خیلی به آن توجه نشده است.

فخاری وجود غارهای مختلف در استان را از جمله جاذبه‌های طبیعی عنوان کرده و می‌افزاید: غار سهولان، غار علی شیخ، غار تمتان، چشمه ها و ‌آب های معدنی، رودخانه‌های دایمی، دره‌ها، جنگل‌ها، مراتع و شکارگاه‌ها از ظرفیت‌های طبیعی این سرزمین محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: منطقه سیلوانا را می‌توان از جمله مناطق نادر و جاذبه‌های طبیعی استان نامید چنانکه وجود اکسیژن خالص در آن به آن جلوه خاصی بخشیده و علاوه براین وجود آبشار سوله دوکل، دریاچه مارمیشو، و ‌دریاچه دالامپر از دیگر زیبایی‌های طبیعی منطقه بکر سیلوانا است.

صنعت اکوتوریسیم، ثروت پنهان آذربایجان غربی

۴۹ روستای هدف گردشگری جلوه دیگر صنعت اکوتوریسم درآذربایجان غربی

فخاری با بیان اینکه سه هزار روستا  ۳۵ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است، اظهار کرد: در ۷۰ درصد این روستاها جاذبه‌های تاریخی و طبیعی وجود دارد و ‌همچنین تنوع گویش، پوشش، آداب و رسوم همانند عروسی وعزا جزوی از صنعت اکوتوریسم بوده و برای اکوتوریست‌ها این تنوع بسیار جالب و دیدنی است.

وی ادامه می‌دهد: روستاهای هدف گردشگری  همچنین جاذبه های تاریخی دیگری همانند کلیساهای کهن را در خود جای داده اند که نگاه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضور  اکوتوریست ها در جاذبه های طبیعی موجب حفظ آداب ورسوم  و سطح زندگی مردم آن منطقه می‌شود، گفت: وقتی اکوتوریست‌ها پوشش وآداب و رسوم مردم مناطق روستایی را می‌بینند به نوعی حس وطن پرستی به مردم منطقه دست می‌دهد و ‌احساس غرور می‌کنند و یا وقتی  در مراسم عروسی آنها حاضر می شوند این حضور، موجب احیای آداب و رسوم آن منطقه می‌شود.

صنعت اکوتوریسیم، ثروت پنهان آذربایجان غربی

تالاب ها چهره دیگر صنعت اکوتوریسم در آذربایجان غربی

کارشناس اکوتوریسم و مسوول توسعه گردشگری و ‌زندگی عشایری میراث فرهنگی وگردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: از ۳۰ تالاب استان شش تالاب ثبت جهانی شده برای پرنده نگرها و طبیعت گردها حایز اهمییت است.

وی افزود: تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور، غار آبی سهولان، چشمه گراوان، آبشار قینرجه وصدها جاذبه دیگر، این استان ‌را به یکی از استان های بی نظیر کشور تبدیل کرده که ظرفیت پذیرش گردشگران و ‌اکوتوریست‌ها را دارد.

صنعت اکوتوریسیم، ثروت پنهان آذربایجان غربی

ایلات وعشایر پتانسیل دیگر اکوتوریسم آذربایجان غربی

مسوول توسعه گردشگری روستایی و عشایری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار عشایر در استان بخاطر تولیدات مختلف از اهمییت ویژه ای برخوردارند.

به گفته او، تولیدات عشایر همانند لبنیات و سبک زندگی همانند شیر دوشی، پشم چینی، روغن گیری، قالی بافی، نوع پوشاک و آداب و رسوم ظرفیتی برای پذیرش اکورتوریست‌ها و گردشگران است.

وی ادامه داد: دیدن نحوه پشم چینی و شیر دوشی و ‌نظاره آداب و رسوم عشایر و ایلات فضای دیگری برای اکوتوریست ایجاد کرده و او را با طبیعت و زندگی عشایری پیوند می‌دهد.

صنعت اکوتوریسیم، ثروت پنهان آذربایجان غربی

اقامتگاه های بوم گردی گامی برای رشد صنعت اکوتوریسم آذربایجان غربی

فخاری توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی را نشانه گرایش به اکوتوریسم عنوان کرد و گفت: افزایش اقامتگاه‌های بوم گردی استان نسبت به سال گذشته نشانه گرایش به صنعت اکوتوریسم است.

وی اظهار کرد: باید تبلیغات و آموزش بیشتری صورت گیرد تا زمینه گرایش به صنعت اکوتوریسم مضاعف شود چنانکه در بخش آموزش برای روستاییان، دهیاران وخود جامعه روستایی اهمییت گردشگری تبیین شود و ‌این مهم به کشاورز بیان شود درآمد حاصل از گردشگری به مراتب بهتر و بیشتر است.

به گفته او، با آمدن روستاییان و کشاورزان به سمت راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی و بطور کلی گردشگری صنعت اکوتوریسم رونق می‌یابد.


قدرت رسانه ای حلقه مفقوده صنعت اکوتوریسم آذربایجان غربی

فخاری قدرت رسانه ای را حلقه مفقوده صنعت اکوتوریسم عنوان کرده وگفت: هرچقدر بتوانیم از طریق بروشور، رادیو و رسانه‌ها جاذبه های طبیعی را به شکل تصویری نشان دهیم و ‌یا از طریق فضای مجازی به معرفی این صنعت بپردازیم به همان اندازه در صنعت اکوتوریسم موفق خواهیم شد.

وی افزود: تبلیغات و معرفی جاذبه‌های طبیعی از طریق رسانه‌های ملی و مکتوب نتیجه مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

سهم‌درآمد گردشگری استان ناچیز است

کارشناس اکوتوریسم میراث فرهنگی وگردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: صنعت گردشگری سومین صنعت جهان است و ‌به لحاظ کسب درآمد و ایجاد اشتغال با ورود هر گردشگر به هر شهر بطور مستقیم برای شش نفر و غیر مستقیم برای ۲۰ نفر شغل ایجاد می کند و در خیلی از کشورها صنعت گردشگری بالاتر از صنایع دیگر قرار دارد و ورود گردشگر سالانه چند تریلیون نصیب آن کشورها می‌کند.

فخاری افزود: در چشم انداز ۲۰ ساله نظر بر این بود سالانه ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور شود ولی این روند کند شد و شیوع بیماری کرونا مانع این حرکت شد و نه‌ تنها کشور بلکه کل دنیا بیشترین ضربه را از توقف گردشگری خوردند.

وی یادآور شد: تبلیغات منفی و تحریم‌ها هم‌ از جمله عوامل تاثیر گذار بر گردشگری هستند.

صنعت اکوتوریسیم، ثروت پنهان آذربایجان غربی

باغات میوه بی نصیب از نگاه طبیعت گردها

پژوهشگر ارومیه ای اظهار کرد: ارومیه قطب کشاورزی است و ‌از باغات میوه بی نظیری برخوردار است که از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب می‌شوند.

عزیزنژاد گفت: اما اگر طبیعت گرد بخواهد از شهر خارج شده و وارد مسیر باغ‌های ارومیه شود نخواهد نتوانست منظره زیبای باغ‌های میوه را ببیند زیرا امروزه ویلاهایی با دیوارهای بلند باغ میوه را در خود حبس کرده‌اند بنابراین طبیعت گرد و گردشگر نخواهد توانست درهای ویلاهای به هم پیوسته را یکی یکی بزند و اجازه تماشای باغ را بگیرد.

این مردم شناس ادامه داد: رشد بی رویه ویلاها ‌و قطعه قطعه شدن باغ‌های میوه وخلاصه شدن  بخش بزرگی از مساحت آنها در یک ویلا و دیوار ودرب، طبیعت و منظره باغ‌های میوه را مخدوش کرده و از چشم‌ها پنهان می‌کند.

وی اضافه کرد: نحوه چیدن میوه و محصولات کشاورزی متنوع و بازار بردن میوه‌ها صحنه جذاب و زیبایی برای گردشگران و ‌اکوتوریست هاست اما اکنون این صحنه‌ها به سختی دیده می‌شوند چون اسیر دیوارهای بلند شده و تنها چیزی که دیده می‌شود ویلاهای سربه فلک کشیده است.

صنعت اکوتوریسیم، ثروت پنهان آذربایجان غربی

جاذبه های طبیعی محروم از تسهیلات تفریحی

‌شهروند ارومیه‌ای و ‌دانشجوی مهندسی منابع طبیعی تاکید کرد: جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی فاقد تسهیلات تفریحی و امکانات مورد نیاز برای گردشگران است.

محدثه رضایی ادامه داد: به عنوان مثال آبشار مارمیشو و منطقه سرسبز و رویایی آن بی نصیب از امکانات مورد نیاز برای مردم، گردشگران و ‌مهمتر از همه طبیعت گردان است.

وی افزود: چرا در جاذبه طبیعی با این زیبایی نباید حداقل امکانات و تسهیلات باشد؟ آیا سرویس بهداشتی، مکان استراحت، رستوران و امکانات دیگر برای چنین مکانی ضروری نیست؟

وی گفت: جاذبه‌های طبیعی باید برای استقبال از میهمانان و طبیعت گردها آماده باشند و زیر ساخت ها و تسهیلات مورد نیاز در آنها ایجاد شود.

رضایی اظهار کرد: بارها بسیاری از شهروندان به جاذبه‌های طبیعی زیبای استان نظیر مارمیشو و یا جاهای دیگر برای گشت وگذار رفته‌اند اما نبود امکانات ذکر شده اجازه نداده از زیبایی بی نظیر این جاذبه‌ها لذت ببرند.

وی یادآور شد: راه اندازی رستوران در جاذبه‌های طبیعی و ‌پخت غذاهای سنتی توسط ساکنان آن مناطق جلوه دیگری به این جاذبه‌ها داده و زیبایی آنها را مضاعف می‌کند.

به گزارش ایرنا، اکوتوریسم سفری مسوولانه به مناطق طبیعی است که به حفظ و پایداری جاذبه‌های طبیعی کمک کرده و موجب ارتقا و بهبود کیفیت زندگی مردم آن مناطق و جامعه محلی می‌شود.

همچنین تلاش برای به حداکثر رساندن منافع اقتصادی برای کشور میزبان بویژه مردمی که در نزدیکی یا داخل مناطق طبیعی زندگی می‌کنند از جمله ویژگی‌های اکوتوریسم است.

آذربایجان غربی با داشتن یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت جهانی «قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب» به لحاظ آثار تاریخی، طبیعی و معنوی از جایگاه بالایی در کشور برخوردار است.

این‌استان‌ از نظر جاذبه‌های طبیعی همانند آبشارها، چشمه‌ها، آب‌های معدنی، کوه‌ها، روستاها، معماری کهن روستایی، تپه‌ها و قلعه‌های تاریخی با قدمت هزاران ساله و علاوه بر این به لحاظ چند قومیتی بودن و متعدد بودن آداب و رسوم و سنت‌ها از پتانسیل بی نظیری در زمینه صنعت اکوتوریسم برخوردار است که می‌تواند درآمد مناسبی را برای استان به ارمغان آورده و کمک بزرگی به اقتصاد استان کند.

لینک کوتاه : https://azarbaijanfarda.ir/?p=1878

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • هیچ محدودیتی در بیان دیدگاه به زبانی غیر از زبان فارسی وجود ندارد | تورکجه ده بیزه فیکرلرینیزی بیلدیره بیلرسینیز
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه سایت منتشر خواهد شد. | گوندریلن فیکیرلر تایید اولونورسا یاییلیر
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد. | تهمت یادا توهین اولان یازیلار و فیکیرلر یایینلانمیر