تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین‌خبرها

مسمومیت‌ دانش‌آموزان، ادامه سرکوب اعتراضات است‌ [!] طومار اغتشاشات در استان آذربایجان غربی درهم پیچیده شد اتفاقات اخیر جنگ همه بعدی برای تجزیه طلبی بود راهپیمایی عظیم و باشکوه یوم‌الله ۱۳ آبان در کلانشهر ارومیه برگزار شد کتاب مجموعه اشعار شاعران آیینی آذربایجان‌غربی رونمایی شد طرح بلندمرتبه‌سازی از سوی مهندسان مشاور شارمند در قالب طرح تفضیلی ارومیه در حال مطالعه است ۲۸ قبضه سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز در نقده کشف و ضبط شد  نهضت آسفالت‌ریزی معابر شهری ارومیه از امروز آغاز شد مسوولان به مطالبات جوانان توجه و مشکلات‌شان را حل کنند گردش مالی برخی داروخانه های دولتی ۳۰۰ برابر بیشتر از خصوصی است باند سازمان یافته قاچاق سلاح ومهمات در شمالغرب کشور منهدم شد ۴۱ کیلوگرم ماده مخدر شیشه در خوی کشف شد طرح باشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در کشور شروع شده است ۲باب مدرسه در بخش انزل ارومیه به بهره برداری رسید انگیزه بسیاری از دستگیرشدگان در حوادث اخیر اقتصادی و بیکاری بود

3

رشد کمّی و کیفی صادرات کشور با تدابیر وزارت صمت در یک سال گذشته

  • کد خبر : 1693
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
رشد کمّی و کیفی صادرات کشور با تدابیر وزارت صمت در یک سال گذشته
اقدامات وزارت صمت در یک سال اخیر نه فقط موجب رشد ارزش صادرات شده، بلکه موجب چرخش صادرات کشور به سوی محصولات صنعتی شده است. موضوعی که به وضوح رشد کیفی را در کنار رشد کمی صادرات کشور نشان می‌دهد.

به گزارش آذربایجان فردا به نقل از گزارش ایرنا، توسعه صادرات یکی از مهمترین راهبردهای هر کشور برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی، ثروت آفرینی هرچه بیشتر و اشتغال بیشتر نیروی کار به شمار می‌رود. رشد صادرات البته علاوه بر کمک به بهبود وضع اقتصادی هر کشور، نقش مهمی در تقویت قدرت چانه زنی سیاسی آن کشور در عرصه بین المللی خواهد داشت. با این حال متاسفانه تا کنون اقدامات همه جانبه و چشمگیری برای بهبود وضع صادرات کشور به ویژه در حوزه اقلام غیرنفتی انجام نشده است. این اهمال البته در هشت سال دولت گذشته بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد و نتیجه آن، تضیف هرچه بیشتر اقتصاد کشور در پی بازگشت تحریم‌ها بود.

رشد صادرات در دولت سیزدهم

در چنین شرایطی دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا نسبت به احیای صادرات غیرنفتی برنامه ریزی و اقدام کرد. چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت اشاره‌ای گذرا به اقدامات دولت سیزدهم برای بهبود صادرات غیرنفتی کرد. «علیرضا پیمان‌پاک» با بیان اینکه ۳۰۰ اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده است، گفت: این اقدامات موجب شده تا صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ به میزان ۴۰ درصد رشد داشته باشد و این رشد در ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد بوده است.

ویهمچنین اظهار داشت: پیش از این ایران همواره یک کشور صادرکننده محصولات کشاورزی با صادرات محصولاتی از جمله گوجه و کیوی بود، اما در دولت سیزدهم رشد ۷۰ درصدی محصولات صنعتی را شاهد بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون صادرات محصولاتی از جمله کاتالیست، داروهای ضد سرطان، توربین و قطعات خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

دستاوردهای وزارت صمت دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی

هرچند فقط حدود یک سال از فعالیت دولت سیزدهم گذشته اما در همین مدت هم برخی نتایج اقدامات وزارت صمت دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی نمود یافته است. اهم دستاوردها و اقدامات وزارت صمت طی یک سال اخیر در حوزه تجارت خارجی به شرح زیر است:

– توسعه روابط تجاری با کشورهای همسود و همسایه در منطقه (از بهار امسال به طور میانگین هر هفته یک هیأت تجاری اقتصادی به کشورهای هدف اعزام و یا از دیگر کشورهای به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است)

– نهایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا

– انعقاد هشت موافت نامه و تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه و منطقه

– تقویت زیرساخت‌های توسعه تجارت با اقداماتی نظیر افزایش تعداد رایزن‌ها (با اضافه شدن هشت رایزن در مجموع به ۱۳ نفر افزایش یافت) و افزایش مراکز تجاری (با اضافه شدن ۱۳ مرکز، در مجموع به ۲۳ مرکز افزایش یافت)

– فعال‌سازی ظرفیت‌های جدید در تجارت خارجی برای خنثی سازی تحریم‌ها نظیر توسعه روش‌های تهاتر، استفاده از رمزارزها، توسعه مبادلات کالایی با ارزهای محلی (نظیر روسیه، قطر و عمان)

– ارزش صادرات کالا در ماهه سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۳ میلیارد دلار رسید کـه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۳ درصد رشد داشته است. تراز تجاری کشور نیز به ۵۰.۳ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با دوره قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

لینک کوتاه : https://azarbaijanfarda.ir/?p=1693

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • هیچ محدودیتی در بیان دیدگاه به زبانی غیر از زبان فارسی وجود ندارد | تورکجه ده بیزه فیکرلرینیزی بیلدیره بیلرسینیز
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه سایت منتشر خواهد شد. | گوندریلن فیکیرلر تایید اولونورسا یاییلیر
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد. | تهمت یادا توهین اولان یازیلار و فیکیرلر یایینلانمیر